Gamle Salten

Jeg har tidligere snakket litt om veteranbiler, museumsjernbaner og faktisk litt om gamle skip også. Det er noe helt eget vet det gamle, det er mer sjarm og personlighet i møte med det gamle. Men hva er gammelt? Dette er relativt, og for meg er det objekter som ikke lenger er i ordinær drift . En gammel båt, kan være 30 år gammel, eller for den saks skyld 300 år gammel. De har begge sin bakgrunn og historie, og jeg synes all historie er spennende. Men la oss se litt nærmere, på en relativt ung pensjonist og veteran.

Gamle Salten

Skipet er bygd i 1953, så det er ikke noe «gammel dame» i historisk sammenheng. Men bakgrunnen er ikke desto mindre spennende, fra den kom ut av verftet hos Trosvik Mekaniske Verksted i Brevik.

Den ble satt inn mellom Bergen – Kirkenes – Bergen, som reserveskip for Hurtigruten. Når det var ny var den ansett som, Salten Dampskipsselskap sitt flaggskip.

Verneverdig

Etter at skipet i 1995 ble overtatt av entusiaster i Stavanger, fikk den av Riksantikvaren status som verneverdig. Bakgrunnen for dette, var at de så på henne som et nasjonalt klenodium. I dag er det ikke noen tvil – hun er helt klart blant de flotteste veteranskip som finnes i Norge.

Bruksområde i dag

Til tross for at Gamle Salten er fredet, brukes hun så ofte som mulig. Ikke noe er bedre for en gammel båt, enn å være i bruk.

Det er oppdrag innenfor minicruise, hotellskip og ikke minst restaurant- og opplevelses skip som kjennetegner Gamle Salten i våre dager.

Sommeren 2018

Sist sommer var Gamle Salten travelt opptatt, på lik linje med mange foregående somrer. Hun er et vakkert skue, der hun seiler langs kysten og anløper store og små havner.

I perioden 18.7 . 15.8 fraktet Gamle Salten passasjerer, som deltok i Norwegian Adventure Company sitt «Toppturseilas»

Hun seilte 2 ganger nordover fra Svolvær i sør til Kvaløya i nord, og naturlig nok like mange seilaser i sørgående retning.

 

Seilas og toppturer i kombinasjon

Opplegget for de reisende, var å kombinere en flott båttur med forskjellige toppturer i området. Dette var med andre ord, ikke turen for de fleste av oss. Men toppturer er stadig mer populært, og ikke minst kommer det mange utlendinger som setter pris på slike aktiviteter.

15 000 for billett

Det kan kanskje virke dyrt, når pris per person startet på cirka 15 000 kroner. Men inkludert i denne prisen, lå fullpensjon ombord og guider underveis. Alt av behov var med andre ord dekket, også transport til og fra båten i forbindelse med toppturene.

Turenes varighet varierte fra 3,5 dager, til 4,5 dager.

Gjenbruk

Det er gledelig å se at gamle ting, kan brukes i større eller mindre omfang. Vi har tidligere sett litt på både seilskuter og hurtigruteskip, som lever i beste velgående om enn med noen flere fridager enn i storhetstiden. Men slik er det å bli pensjonist, da skal man roe seg ned og bare nyte friheten. Det gjelder jo oss mennesker også.

Skal bli spennende å se hva Gamle Svarten, legger ut på av seilaser i årene fremover.